4. in 5. razred

Osmi teden dela na daljavo (11. 5. 2020 – 15. 5. 2020)

RIŠEMO…

Prejšnji teden smo spoznali domače risarke vzorcev.

V tem tednu pa boste risarji in risarke postali vi.

Torej, poskusili bomo narisati preprost geometrijski vzorec za klekljanje. Šli bomo po korakih.

V priponki 1 si oglej kako narišemo osnovne klekljarske tehnike, ki si se jih naučil klekljati v prvih dveh letih čipk. šole. Manjka samo kitica, ki pa jo preprosto narišemo z eno črto.

  1. korak: vzemi v roke svinčnik in ravnilo in nariši poljuben štirikotnik (lahko kvadrat, pravokotnik, ali pa nepravilen štirikotnik) na približno polovico lista A4. Ob črti štirikotnika na zunanjo stran dodaj drugo črto, ki naj bo vzporedna prvi in od prve odmaknjena 1 cm. Zdaj si narisal široki ris; lahko mu na enem delu narišeš tudi postavke (notranje ali zunanje, v razmaku 0,5 cm),
  2. korak: v notranjost lika nariši sukani ris (širina 1 cm),
  3. korak: v notranjost lika nariši še slepi ris (širina 0,5 cm),
  4. korak: na zunanji rob štirikotnika pa nariši še kitice (poljubno obliko); lahko jih dodaš tudi ovitke (pikice na zunanjem robu kitic),
  5. korak: podpiši vzorec.

V priponki 2 si lahko ogledate moj izdelek.

Mogoče še praktičen nasvet: za vsako klekljarsko tehniko uporabi drugo barvo. Najprej nariši vse s svinčnikom, potem pa vsako tehniko prevleci s tankim flomarstom v drugi barvi.

Vem in razumem, da bodo izdelki (kvalitetno) različni, primerni vašemu klekljarskemu znanju. Mogoče bodo nekateri bolj osnutki kot pravi vzorci, vendar se potrudite. Enkrat je treba poskusiti prvič. Velja predvsem trud! Držim pesti, da vam uspe!

Vesela bom (ni pa obvezno), če mi pošljete sken izdelka na moj e-naslov: irena.benedicic@os-zelezniki.si

Upam, da bomo še ta mesec uspeli najti način, kako vam bomo oddali vaše punklje. Letos se bo pač šolsko leto izteklo drugače. Srečno!

Irena Benedičič

Sedmi teden dela na daljavo (4. 5. 2020 – 8. 5. 2020)

VZORCI, MUŠTRI, PAPIRCI…kakorkoli jim že rečemo

Ta teden nekaj o vzorcih. Kdo jih riše, kje jih še najdemo, kako z njimi ravnamo.

1.Večinoma uporabljamo vzorce priznanih risark. Pa spoznajmo nekaj domačih risark, katerih vzorce najpogosteje uporabljamo:

  • iz Zg. Danj nad Sorico izhaja Mira Kejžar (bila je v daljnem sorodstvu z impresionističnim slikarjem Ivanom Groharjem). Kejžarjeva je bila klekljarica, risarka in tudi nekaj let učiteljica v naši čipk. šoli. No, takole za vmes: bila je tudi moja učiteljica klekljanja in za to sem zelo hvaležna in jo spoštujem. Za življenjsko delo, ki ga je opravila na področju ohranjanja dediščine klekljanja, je bila odlikovana z »zlato vitico« – najvišjim priznanjem Gospodarske zbornice Slovenije.
  • Njeno delo uspešno nadaljuje hči Vida Kejžar iz Šk. Loke, prav tako klekljarica in tudi po izobrazbi likovna pedagoginja.
  • V Železnikih pa se v zadnjem času poskuša v risanju vzorcev  (tudi s pomočjo računalnika) Jana Rihtaršič. Mogoče tudi pri njej dobite kakšen vzorec.
  • Iz idrijske čipkarske šole izhaja risarka Irma Pervanja. Obsežen katalog njenih vzorcev si lahko ogledate na njeni spletni strani.
  • Prav tako iz Idrije izhaja v Ljubljani živeča Tina Koder Grajzar, ki se ukvarja s trženjem avtorske čipke in tudi prodajo lastnih vzorcev.
  • Iz Žirov prihaja risarka Manca Ahlin. Ustvarja v ZDA; med drugim je iz vrvi sklekljala pregradno steno iz čipke za neko restavracijo v Ameriki.

Vse risarke, ki so zgoraj navedene, so znale tudi klekljati. Iz tega lahko zaključimo: da sploh lahko narišeš vzorec, moraš znati klekljati.

2. Seveda so posebej dragoceni stari vzorci (rjavi, premazani s klejem – saj včasih niso imeli samolepilne folije) in jih najdete mogoče še doma, ker so jih izdelovale vaše babice. Hranijo jih tudi v muzejih, tudi v Muzeju Železniki. Ti seveda niso naprodaj.

3. Lahko pa se potrudimo in jih narišemo sami. Če po lastnem vzorcu skekljamo čipko, je to avtorska čipka. Takšna je seveda najbolj cenjena, saj je rezultat ideje, znanja risanja, izbire materialov in znanja klekljanja. S takšnimi čipkami lahko sodelujemo na natečajih, ki jih razpisujejo različne ustanove (čipk. šole, društva).

Prav pa je, da ob čipki, ki smo jo naklekljali, navedemo tudi avtorja vzorca. Pa seveda tistega, ki je čipko naklekljal.

Prav je tudi, da vzorcev brez dovoljenja avtorja ne fotokopiramo. S tem pokažemo, da spoštujemo delo risarjev.

 

Zdaj pa naloga tega tedna:

  1. Vzemi list papirja in napiši imena in priimke avtoric vzorcev za klekljanje v Sloveniji.
  2. Kateri vzorci so še posebej dragoceni in jih ne moremo kupiti?
  3. Pojasni pojem avtorska čipka.
  4. V domači zbirki vzorcev poišči 5 vzorcev različnih avtorjev, lahko tudi starih (od babic, prababic); če doma nimaš vzorcev pobrskaj po spletnih straneh.*
  5. list z odgovori in vzorce shrani v mapo »ČŠ na daljavo«.

*Kakšnega najdete tudi na naši spletni strani v mapi OBVESTILA. Poglejte.

Prihodnji teden pa začnemo z risanjem vzorca.

Lepo in zdravi bodite!

 

Šesti teden dela na daljavo (20. 4. 2020 – 24. 4. 2020)

VSAKA NIT v čipki IMA SVOJE MESTO – VSAK  UČNI LIST v mapi IMA SVOJE MESTO

 Še vedno trdim, da čas res hitro teče in prihodnji teden bomo že uživali v prvomajskih počitnicah. Prvih počitnicah, ki si jih boste vi – učenci in mi –učitelji prislužili z delom na daljavo. Počitnice bodo pa čisto prave – brez dela na daljavo!

Hvala za vse zapise na temo »Zakaj klekljam«, ki mi jih v teh dneh pridno pošiljate. Rada jih prebiram, saj so res zanimivi! Všeč mi je, ker vidim, da v družinah niste pozabili na svoje babice, prababice, ki so pridno klekljale in marsikje še hranite njihove čipke. Te imajo že zgodovinsko vrednost (čeprav so mogoče že spremenile barvo in so zmečkane). Lepo, da so vaši izdelki uokvirjeni in na opaznejših mestih v hiši, saj so rezultat vašega dela, truda, natančnosti. Občudujem tiste, ki ste edini v družini in se učite klekljanja, lepo pa je seveda tudi tam, kjer vas je več sester in bratov, ki v družbi vrtite klekeljne. Vztrajajte še naprej! Vsako znanje je vredno, izdelovanje čipk pa daje neizčrpne možnosti ustvarjanja, hkrati pa ohranjamo kulturno dediščino Železnikov z okolico.

Predpočitniška mini naloga

DELAMO RED : vzemi mapo (lahko navadno PVC, za vpenjanje) in jo označi z nalepko »Čipkarska šola na daljavo« in vanjo uredi naloge za vseh preteklih 5 tednov dela na daljavo:

  • rešene delovne liste za 1., 2. in 3. teden,
  • sestavljanko – vzorec za 3. teden,
  • lahko fotografijo kamnite čipke (če jo imaš) za 4. teden,
  • natisni in dodaj še zapis »Zakaj klekljam« za 5. teden,
  • tisti, ki mi še niste poslali zapisov »Zakaj klekljam« po elektronski pošti, ne pozabite: pričakujem jih še v tem tednu.

Mape boste prinesli v šolo; ne vem kdaj, upam, da čim prej. Naloge bodo štele k opravljenim obveznostim za letnike.

Želim vam dooolge in zdrave prvomajske počitnice!

 

Pet teden dela na daljavo (14. 4. 2020 – 17. 4. 2020)

ZAKAJ KLEKLJAM

 Preberi pesem neznane avtorice z naslovom »Zakaj klekljam«.

Zakaj klekljam

Ste se tudi vi – dragi učenci vprašali zakaj klekljate?

Ta teden teče že peti teden dela na daljavo. Čas res hitro teče in pogrešam vas. Vse; tiste z navihanimi pogledi, ki ne povedo vsega, tiste z drznimi izjavami (včasih poštenimi, včasih napihnjenimi), tiste, ki se trudite, pa včasih ne gre, pa tiste s katerimi ni posebnega dela…in tiste, ki vas moram priganjati. Upam, da se čim prej vidimo v šoli in začnemo klekljati.

Je pa tale čas priložnost, da vsak zase razmislite in ozavestite zakaj klekljate. Tudi to je koristno. Za vas, pa tudi zame.

 

Naloga:

Naredi samostojni  zapis z naslovom »Zakaj klekljam«, ki naj bo čim bolj zanimiv in vsebinsko bogat za branje, iskren – skratka: najboljši kar zmoreš. Piši o sebi: o učenju klekljanja in čipkah. Vsaj 20 povedi.

 

Navajam nekaj vprašanj, ki so ti lahko v pomoč pri oblikovanju zapisa. Želim pa, da zapis niso samo odgovori na vprašanja.

  • Koliko let klekljaš?
  • Kdo te je navdušil? Ali kdo doma kleklja? Kdo te vzpodbuja,da vztrajaš?
  • Kaj si se že naučil klekljati? (kitica…) Kje so tvoje čipke iz prejšnjih let (doma, v okvirih, v mapah, podarjene)?
  • Si sodeloval na kakšnih tekmovanjih, predstavitvah?
  • Zaupaj nam kakšno dogodivščino iz čipkarske šole ali pa s kakšnega tekmovanja, razstave, prireditve…povezane s čipkami
  • Kaj ti je pri klekljanju všeč? Kaj misliš, da poleg znanja klekljanja še pridobiš v čipk. šoli? Kaj ti ni všeč?
  • Ali boš po koncu osnovne šole še klekljal? Kako in kje misliš, da boš pridobljeno znanje kasneje še lahko uporabil?

Da bom lahko preverila vašo odzivnost, mi tokrat pošljite zapise na moj e-naslov: irena.benedicic@os-zelezniki.si do 22. 4. 2020.

Res me zanima kaj boste ustvarili! Se že veselim vaših razmišljanj.

Pa zdravi bodite!

 

Četrti teden dela na daljavo (6. 4. 2020 – 10. 4. 2020)

KAMNITA ČIPKA

Ta teden nas sonce in toplota kar kličeta v naravo. Zato ne bomo klekljali s sukancem; ups: tega ne počnemo že odkar nismo v šoli. Pa tudi s papirjem, svinčnikom in barvicami ne. Naredili bomo »kamnito čipko«.

Sigurno si že opazil, da imamo pri glavnem vhodu v šolo ogromno, kamnito čipko. Zabetonirano – torej trajno. Čipka je delo našega cenjenega dolgoletnega likovnega pedagoga in umetnika JANEZA HAFNERJA. Ustvaril jo je skupaj z učenci ob praznovanju 200-letnice Čipkarske šole Železniki. Res lep poklon čipkarski šoli!

Oglej si jo.

Zdaj pa tvoja naloga:

pojdi na sprehod; pa ne v družbi, seveda. Ustavi se ob poti, potoku… in naberi material:  kamne, kamenčke – večje, manjše – različnih oblik in barv. Dodaš lahko tudi pesek, mivko, prst in mogoče še kaj po svoji zamisli. Zloži v čipko. Brez betona seveda. Če ti je všeč, naredi fotografijo (saj je običajno telefon pri roki ali pa ga ima kdo od staršev), čipko pa preprosto pusti, saj bo razveselila še koga, ki jo bo videl. Tako nas bo čipka povezovala tudi v tem času, ko se ne smemo družiti. Skratka, uživaj kot na morju (sonce, kamenčki) in ostani zdrav!

Spodaj je moja kamnita čipka. Nastala je kar na dvorišču.

Lep pomladni pozdrav!
Irena Benedičič

Tretji teden dela na daljavo (30. 3. 2020 – 3. 4. 2020)

 

1. TEČEJO, TEČEJO NITKE … v čipkah in v življenju

Lučkin počitniški teden pri babici in dedku na Dobravici se je (pre)hitro iztekel. Danes je že nedelja in Lučko pride iskat mamica, da jo odpelje domov v Ljubljano. Pozorno preberi zgodbo »Drugo leto pa spet« (najdeš jo v priponki) in pisno odgovori na spodnji vprašanji (na zadnjo stran lista):

Kakšno darilo je babica namenila Lučki ob odhodu domov? Opiši ga in pojasni zakaj ga ji je dala (saj bi ga lahko tudi prodala).

Kako kleklja dedek in kako babica? Je kakšna razlika?

Lučka – zgodba

 

2. SESTAVLJANKA – VZOREC

Odpri priponko in jo natisni na list. Natančno izreži kose in jih sestavi v vzorec. Preveri, da se vse ujema – da ris teče pravilno povezano naprej. Potem vse kose skrbno nalepi (z lepilom na zadnji strani) na tršo podlago, da boš dobil vzorec.

(v pomoč: vzorec se sestavljen iz vseh 9 kosov, je kvadratne oblike, na zunanjem robu vzorca teče 6. par).

Naj uspe!

Sestavljanka – vzorec

 

Drugi teden dela na daljavo (23. 3. 2020 – 27. 3. 2020)

 

Preberi Jutranjo zgodbo iz knjige Tončke Stanonik PREKRIŽAT – POSUKAT – POSUKAT – PREDET, nato reši učni list.

 

Prvi teden dela na daljavo (16. 3. – 20. 3)

 

Delo v tem tednu:

Učenci pisno odgovorijo na vprašanja na zadnjo stran lista. Rešijo križanko. Listu pa priložijo izbrana vzorca.

Delovni list za učence 4. in 5. razreda