Danes

ŠOLA DANES

cs1

Čipkarsko šolo Železniki vsako leto obiskuje več kot 100 učencev osnovne šole od 1. do 9. razreda; natančneje večinoma učenk, pa tudi nekaj učencev. V šolskem letu 2007/2008 smo jih našteli kar 146, med njimi 13 fantov.

Največ otrok se klekljanja uči na matični šoli v Železnikih (v šol. l.2007/2008 97 učencev). Razdeljeni so v več skupin. Organizirane pa imamo tudi oddelke na podružnicah v Davči, Dražgošah in Selcih.

 

cs2

Splošni cilji čipkarske šole:

  • posredovanje znanj s področja izdelovanja čipk in s tem ohranjanje čipke kot pomembnega elementa kulturne dediščine kraja in bližnje okolice,

  • spoznavajo preteklost čipkarstva na slovenskem in širše po svetu,

  • učenci spoznavajo uporabnost čipk kot okrasa oblek, modnih dodatkov in stanovanjske dekoracije,

  • naučijo se prepoznavati značilne motive in tehnike v slovenski čipki,

  • pri risanju vzorcev razvijajo likovne sposobnosti,

  • spoznavajo območne in slovenske izraze, ki so povezani s klekljarsko dejavnostjo ter odkrivajo njihovo etimologijo,

  • pri praktičnem delu razvijajo ročne spretnosti in pridobivajo delovne navade, kot so natančnost, vztrajnost, navajajo se na čistočo pri delu.

Večino časa namenimo praktičnemu učenju klekljanja.

Vzgojno-izobraževalne vsebine pri praktičnem delu:

od 1. do 5. letnika čipkarske šole učenci pridobivajo temeljna znanja in elemente s področja izdelovanja čipk in klekljajo po obveznem programu :

1. letnik : priprava na praktično delo, kitica, slepi ris z ovinki, sukani ris, dvozančno kvačkanje,

2. letnik : široki ris in kitice z ovitki, rogljički, večzančno kvačkanje,

3. letnik : žabice z mrežo, štručke, sukane slince,

4. letnik : mizice, pajki s kiticami in pajki v mreži, idrijski ris in rožica iz kitic z ovitki,

5. letnik : polpremet, listki iz risa in polpremeta (izdelava vogala, reliefno kvačkanje), verižica po sredini risa in podolgovata ribica.

od 6. do 9. letnika pa učenci osvajajo zahtevnejše tehnike in elemente klekljanja in klekljajo  po individualnem programu (glede na lastni interes in priporočilo učiteljice). Izbirajo med vzorci :

 

  • z različnimi mrežami in polnitvami v čipki,
  • s cvetličnimi motivi (kantu rožice, cvetke, narcise, nageljni, listki iz polpremeta z žilico, jagodovo perje  …),
  • s figurami,
  • s starejšimi klekljarskimi tehnikami : možgani z ažurom, tračno satovje, vrtiljak, spirala, ribežen, pence …

cs3 cs4

Učence spodbujamo tudi k izdelovanju t.i. avtorske čipke; sami oblikujejo vzorec, izberejo material za izdelavo čipke in po njem sklekljajo čipko.

cs5

Trudimo se   usmerjati učence k sodelovanju na klekljarskih tekmovanjih. Tekom šolskega leta izvedemo šolsko tekmovanje. V Idriji v okviru praznovanja Festivala idrijske čipke poteka  državno tekmovanje iz znanja klekljanja za priznanje Ivanke Ferjančič, katerega se naši učenci redno udeležujejo. Vsako leto v velikem številu sodelujemo tudi na domačem klekljarskem tekmovanju na Čipkarskih dnevih v Železnikih.

 

Sodelujemo na slovenskih klekljarskih natečajih, ki jih vsako leto pripravlja Združenje slovenskih klekljaric in vseh, ki imajo čipke radi.

 

Z izdelki se predstavljamo na šolskih razstavah ob »dnevih odprtih vrat« na matični šoli in na podružnicah. Tradicionalna je postala razstava čipk naših učencev v kulturnem domu v sklopu praznovanja čipkarskih dnevov v Železnikih. Z razstavo izdelkov učencev iz Davče in prikazom klekljanja iz davškega lanu bomo sodelovali na etnografski prireditvi »Dan teric« v Davči 20. avgusta 2006.

 

Veseli nas, da je vsako leto več mladih, ki se želijo učiti klekljanja. To je temelj, ki zagotavlja, da bomo ohranili ta pomemben del kulturne dediščine Železnikov.

 

 


Dostopnost